8 věcí, kterými by se měl řídit každý vlastník malého podniku

2019-07-26
Plány pro malý podnik

Všichni víme, že internet je plný užitečných rad a know-how, jak založit a provozovat malý podnik. Na internetu ale může být až příliš mnoho informací i pro ty nejzkušenější z nás. Pokusili jsme se množství těchto informací zúžit a zaměřit se jen na ty, které jsou pro vás jako podnikatele nejdůležitější. Pokud se chystáte založit podnik nebo chcete vylepšit svůj stávající malý podnik, níže najdete náš seznam 8 nejdůležitějších oblastí:

1. Spravujte své finance

Malé podniky nejčastěji selhávají kvůli nedostatku hotovosti, nikoli kvůli nedostatku zisků, jak si mnozí myslí. Právě proto je zapotřebí si uvědomit, jaké části vašeho podniku jsou propojeny s vaším hotovostním tokem. Nakupujete inventář? Kolik inventáře byste měli mít k dispozici? Vybíráte od klientů platby? Jak dlouho klientům trvá, než vám zaplatí? Máte půjčky, které musíte splatit? A tak dále.

Existuje celá řada aspektů, které mohou ovlivnit vaše potřeby po pracovním kapitálu a kterým byste měli porozumět, aby váš malý podnik prosperoval.

2. Promýšlejte strategii podle vlastních dat

Skutečně věříme v data (a s námi taky celý internet :) ). Své plány byste měli zakládat na vlastních shromážděných údajích. Právě proto by podle nás každý vlastník malého podniku měl sledovat a shromažďovat co nejvíce dat.

Protože čím více budete sledovat vlastní data a zakládat na nich své strategie, tím lepší obchodní rozhodnutí budete z dlouhodobého hlediska činit.

Budete-li sledovat klíčové ukazatele výkonu svého podniku a pochopíte-li proč a co je ovlivňuje, budete činit lepší rozhodnutí, která váš podnik udrží na dobré cestě.

Řekněme, že podnikatel má za to, že mu klienti obvykle zaplatí během 30 dnů. Sledováním skutečných dat plateb oproti plánu může podnikatel rychle zjistit, jestli ve skutečnosti nedostává zaplaceno každých 45 dnů (namísto každých 30 dnů). Pokud tomu tak je, může rychle požádat o půjčku pro malý podnik a udržet tak pracovní kapitál svého podniku v plusu – než se podnik začne potýkat s problémy.

3. Pochopení marží

Podnikatelé se často zaměřují jen na konečný výsledek. Budete-li sledovat, jak konkrétní produkty a/nebo služby přispívají ke konečnému výsledku (nebo jej naopak snižují), budete moci snížit ztráty a čas a prostředky investovat do těch nejvýnosnějších produktů a/nebo služeb.

4. Váš podnik by měl být on-line

Internet a chytrá zařízení se staly neoddělitelnou součástí naší práce a komunikace se světem. Zajistíte-li přítomnost svého podniku na místech, kde je i vaše klientela, zvýšíte šance, že si klienti vyberou právě vás. Pokud si nejste jistí, kde a jak začít, vyzkoušejte bezplatné služby nabízené společnostmi Google, Facebook, Instagram nebo Youtube.

5. Vytvořte značku a jedinečnou nabídku, za kterými si budete stát, ať se děje cokoli

Lidé se častěji obracejí na podniky s dobře vytvořenou značkou a vyšším smyslem. Cítíme se více propojeni se značkami a firmami, ze kterých nemáme pocit, že existují jen pro peníze.

Zamyslete se, proč jste vlastně začali podnikat, a určitě najdete důvod, proč by se měli zákazníci obracet právě na vás.

6. Investujte do marketingu, který vám poskytne výnosnost investice

Vlastníci malých podniků mají často pocit, že nerozumí marketingu. Vzhledem k tempu, jakým technologie postupují, to nemůžeme mít nikomu za zlé.

Kde byste měli utrácet peníze? Bude to fungovat? Měli byste inzerovat v rádiu nebo na internetu? Co funguje? Co nefunguje?

Vlastníci malých podniků by měli začít inzerovat na místech, kde je to zdarma a jednoduché. Můžete se spojit s místními podniky a majiteli místních podniků. Zjistěte, jak to dělají oni a co se jim osvědčilo.

Máte-li internetové stránky, určitě použijte bezplatný nástroj Google Analytics, pomocí kterého zjistíte, jak lidé našli váš podnik a odkud a jak interagují s vašimi stránkami. 
V rámci inzerce se vždy zamyslete nad tím, jak lze reklamu sledovat. Propagujete-li speciální nabídku, sledujte ji pomoci konkrétního propagačního kódu. Zkuste nabízet třeba jen jednu konkrétní službu nebo produkt. Otestujte a vyzkoušejte různé strategie. Jen tak zjistíte, co pro váš podnik funguje a co ne.

7. Hovořte se svými zákazníky

Každý podnikatel by měl hovořit se svými klienty, aby zjistil, co se jim líbí a co nikoli. Zpětná vazba patří v rámci vašeho podnikání mezi nejhodnotnější informace. Někdy může být obtížné zvládnout negativní kritiku, ale nezapomeňte, že vám zcela jistě ukáže, na jaké oblasti podnikání byste se měli zaměřit.

8. Poznejte svou konkurenci

Malé podniky jsou základem našeho hospodářství, takže pokud jste nenašli opravdu malou díru na trhu, budete mít konkurenci. Jestli poznáte svou konkurenci a porozumíte jí, výrazně zlepšíte vyhlídky svého podniku.

Abychom to shrnuli, uvádíme níže osm oblastí, které jsme zařadili do našeho seznamu:

  1. Pečujte o své finance. Potřebujete-li půjčku pro malý podnik, požádejte o ni zde. Obdržíte poctivou a rychlou odpověď. Věříme ve snadné a rychlé financování malých podniků.
  2. Při tvorbě strategie sledujte a používejte vlastní údaje.
  3. Zjistěte, které produkty a/nebo služby nejvíce přispívají k vašemu celkovému zisku.
  4. Zamyslete se, kde se nachází vaši zákazníci a jestli si vás mohou vyhledat on-line. Doporučujeme vám prozkoumat tento kanál.
  5. Lidé se rádi spojují s firmami – zamyslete se tedy nad svou značkou i z tohoto pohledu.
  6. Investujte do marketingu, který vám přinese zákazníky. Pokud jsou vaši zákazníci on-line, možná je čas pokusit se tam být také ;).
  7. Hovořte se svými zákazníky a naslouchejte jim. Naslouchání nemusí být vždy příjemné, ale myslíme si, že za to stojí.
  8. Sledujte svou konkurenci.


Na co se zaměřuje váš podnik? Možná v tomto seznamu chybí nějaká témata týkající se vašeho odvětví. Budeme rádi, když nám o nich napíšete.

Doufáme, že se Vám tento článek líbil. Zůstaňte s námi v kontaktu!